Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2024

Σκυταλοδρομία ανάγνωσης







τα δικαιώματα του μικρού αναγνώστη from bibliofagaki

Γιατί «πρέπει» να διαβάζουμε βιβλία;


Η αλήθεια είναι ότι δεν «πρέπει» να διαβάζουμε βιβλία.
Δεν είναι υποχρεωτικό, είναι όμως ωραίο. Ταυτόχρονα τα
βιβλία μάς προσφέρουν και μερικά σπουδαία πράγματα:

 Αν προσπαθήσουμε να σκεφτούμε το τελευταίο λογοτεχνικό βιβλίο που διαβάσαμε, θα διαπιστώσουμε πως δε θυμόμαστε να διαβάζουμε λέξεις, αλλά παραστάσεις που φτιά­ξαμε μόνοι μας στο μυαλό μας. Ένα βιβλίο, λοιπόν, δίνει «τροφή» στη φαντασία μας, ώ­στε να κάνουμε την πραγματικότητα πιο παραμυθένια και πιο ταξιδιάρικη! Τα ομορφότε­ρα βιβλία είναι όσα μιλάνε για τα πιο τρελά και εξωπραγματικά πράγματα, που δεν τα βά­ζει εύκολα η φαντασία του ανθρώπου!

«Το βιβλίο είναι ένας κήπος που χωράει στην τσέπη σου»
(παλιά αραβική παροιμία)
 2  Μαθαίνουμε να μιλάμε πιο όμορφα και να χρησιμοποιούμε λέξεις και εκφράσεις που μας άρεσαν όταν τις διαβάσαμε. Έτσι ο λόγος μας δεν είναι μονότονος και στους άλλους αρέσει να ακούνε αυτό που έχουμε να πούμε, γιατί όχι μόνο το λέμε ωραία αλλά το κα­ταλαβαίνουν και καλύτερα.
 3  Μαθαίνουμε να γράφουμε σωστά, γιατί βλέπουμε τις λέξεις και τις θυμόμαστε καλύτε­ρα. Δεν είναι πιο εύκολο να βλέπουμε τις λέξεις που λένε οι αγαπημένοι μας ήρωες και να τις θυμόμαστε απ’ το να πρέπει να τις μαθαίνουμε για ορθογραφία στο σχολείο;
 4  Γνωρίζουμε άλλους κόσμους, τις σκέψεις άλλων ανθρώπων, καθώς και το πώς αντι­δρούν σε κάποιες καταστάσεις που δημιουργούν πρόβλημα και σε εμάς. Είναι σαν να τα­ξιδεύουμε με τη σκέψη όχι μόνο σε άλλους τόπους αλλά και μέσα στο μυαλό άλλων αν­θρώπων! Μ’ αυτόν τον τρόπο μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι φίλοι, καλύτερα αδέρφια, καλύτεροι άνθρωποι!
 5  Μπορούμε να βρούμε εύκολα και γρήγορα απαντήσεις σε ερωτήσεις που έχουμε για το τι συμβαίνει γύρω μας. Δε συμφωνείτε ότι το να ψάχνουμε μόνοι μας για απαντήσεις μάς βοηθά να μαθαίνουμε καλύτερα απ’ το να μας βάζουν να μαθαίνουμε σελίδες επί σε­λίδων απέξω στο σχολείο;
 6  Στα βιβλία υπάρχουν ένα κάρο ιδέες για να δημιουργήσουμε καινούργια πράγματα! Μπορούμε να μάθουμε μαγειρική, να κάνουμε χειροτεχνίες, να δούμε σχέδια και ζωγρα­φιές, ακόμη και να γράψουμε τη δική μας ιστορία ή το δικό μας ποίημα εμπνεόμενοι από μια άλλη ιστορία που διαβάσαμε
 Είναι απλά τόσο απολαυστικό να κάθεσαι κάτω από τη σκιά ενός δέντρου, εκεί που σκάει το κύμα ή σε μια ζεστή γωνιά στο καθιστικό ή στο κρεβάτι σου και να διαβάζεις μια όμορφη ιστορία!

ΠΗΓΗ: Ελένη Γαρυφαλάκη (Σύμβουλος Αγωγής & Εκπαίδευσης) στο www.childit.gr 
Πώς κάνουμε μια Βιβλιοπαρουσίαση





Ορθογραφία - Λεξιλόγιο

Σύνθετες λέξεις με προθέσεις από τα αρχαία ελληνικά
 Όταν ενώνουμε μια λέξη με μια άλλη λέξη για να φτιάξουμε μια καινούργια λέξη, έχουμε σύνθεση. Αρκετές φορές, κατά τη σύνθεση δύο λέξεων, γίνονται και κάποιες αλλαγές στις λέξεις, για να μπορέσουμε να τις ενώσουμε.
Πολλές σύνθετες λέξεις της νέας ελληνικής έχουν ως α΄ συνθετικό προθέσεις
(προς,αντί, από, κατά μετά) ή προθέσεις της αρχαίας ελληνικής (λόγια αχώριστα μόρια):
ανα-: π.χ. αναβάλλω, ανατρέπω, ανατροφή
ή αν-: π.χ. ανορθώνω, ανεγείρω, ανοικοδόμηση.
(Το ανά γίνεται αν-, όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από φωνήεν.)
προ-: π.χ. προάγομαι, προαγωγή, προτρέχω.
επι-: π.χ. επιτρέπω, επιστρέφω, επιστροφή
ή επ- ή εφ -: π.χ. επαινώ, επάλειψη, έφοδος.
(Το επι- γίνεται επ- ή εφ-, όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από φωνήεν.)
εν-: π.χ. ενέδρα, εντυπώνω, εννοώ
ή εμ- (όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από β, π, φ, μ, ψ): π.χ. εμβολή,
εμπνέω, εμφάνισηεμμένω, έμψυχο
ή εγ- (όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από γ, κ, χ): π.χ. έγγαμος, έγκαιρος,
έγχρωμος
ή ελ- (όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από λ): π.χ. έλλειμμα
ή ερ- (όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από ρ): π.χ. έρρινος.
• υπερ-: π.χ. υπερβάλλω, υπερπλήρης, υπερκόπωση.

Δες τι αλλαγές γίνονται, όταν συνθέτουμε λέξεις με α΄ συνθετικό την πρόθεση «συν».
• συν-: π.χ. συνθέτω, σύναξη, συνέρχομαι